Skip to main content

Posts

Showing posts from 2015

KOREA 2015 ~ Day 1 ~ Seorak Mountain National Park

Dari Nami Island kami terus bergerak ke Mount Seorak. Mount Seorak ni terletak agak jauh dari kawasan bandar. Perjalanan dari Nami Island ke sini pun lebih kurang 3 jam setengah ye. Kalau anda ke sini adalah lebih baik sekiranya dapat bermalam di sekitar Mount Seorak. Sebabnye, Korea ni pada musim luruh waktu malamnya sangat cepat. Pukul 5.30 petang pun dah gelap. Gelap seperti pukul 8.00 malam. Mula2 tu ingat macam dah lewat sangat kami check-in hotel tapi rupanya awal lagi. Cuaca pulak semakin sejuk pada waktu itu, sudah turun ke 5 Degrees. Erkkk... tak faham apa yang ditulis Ada toilet di sekitar kawasan ini. Mereka guna air gunung - sejuk giler! Kami sampai di Mount Seorak ni pun sudah lewat. Kiranya perkhidmatan cable car yang kami naiki adalah yang terakhir ke puncak gunung. Sebenarnya kat sini anda boleh buat aktiviti mendaki tau. Tapi kami tak berpeluang nak buat aktiviti tersebut. Mount Seorak ni kira macam national park yang

KOREA 2015 ~ Day1 ~ Nami Island

Salam uols.. Sebelum blog menjadi semakin bersawang, bak kata seorang reader tu (Ahahahahaha!!) - Moh ler kita sambung cerita tentang Nami Island & Seoraksan Mountain. Kami sampai di Incheon Airport lebih kurang dalam pukul 8 pagi waktu Korea & group kami disambut oleh Ms Judy selaku wakil dr JOY & ADVENTURE TRAVEL. Mereka ni adalah ground supplier di Korea. Group kali ni pun tak ramai, 12 orang je & all of them adalah peserta dewasa. Untuk pengetahuan semua, waktu di Korea adalah sejam lebih awal dr waktu di Malaysia.  Maknanya pukul 8 pagi Korea = pukul 7 pagi di Malaysia.  Untuk pengetahuan semua, jarak perjalanan dari Incheon Airport ke Nami Island adalah lebih kurang 2 jam tau. Anggaran kelajuan pemandu bas waktu tu sekitar 130km/h. Terasa laju betul ahjumma tu bawa. Ye, ahjumma okeh. Jangan terkejut kalau driver bas/van anda adalah seorang makcik. Orang2 Korea ni kuat bekerja & kita boleh lihat mereka ni sangat aktif dan sihat walaupun s

KOREA 2015 ~ Day1 ~ From KLIA2 to INCHEON Airport

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah & Maha Penyayang. Pengalaman pertama kali menaiki AirAisaX & terbang dari KLIA2. Mula-mula tu rasa nervous jugak la sebab tak pernah fly dengan AirAsiaX untuk perjalanan jauh. Dari KL ke Seoul, masa yang diambil lebih kurang 6jam 30minit.  Memandangkan konsep percutian kali ni adalah "aku dah ambil full board package dari travel agency, maka taknak fikir apa2" kononnya. Sebagai seorang kaki travel, samada secara backpackers ataupun tidak, kita mesti nak share semua pengalaman kan. Makanya untuk trip Korea kali ni sila la baca setiap entry dengan fikiran yang terbuka tanpa sebarang prejudice ye. Bunyi macam serius sangat kan? Kenapa ye? Teruskan la membaca.. Walaupun kita da decide untuk pergi bercuti dengan travel agency, sila la merajinkan diri buat sket homework. Jangan depends sangat-sangat pada travel agency okeh. Pengalaman Nufa berurusan dengan Andalusia Holidays, s