Skip to main content

KOTA KINABALU #SABAH YANG OSEM! ~ Part 1

Selamat Tahun Baru 2015!

Wah, dah masuk tahun baru rupanya. Pejam celik je kan?
Walaupun Januari dah masuk separuh bulan, Nufa tetap terasa seolah berada di bulan December 2014. Sebabnya Nufa masih lagi merindui Sabah yang osem ittew. Poyo - ahahahaha...

Ok sebenarnya Nufa nak bercerita pasal percutian ke Sabah pada bulan December yang lepas. Entry ini sepatutnya dibuat awal tetapi oleh kerana kengkangan masa, maka lewat sedikit la jadinya. Bukannya senang jadi part time student ni uols. Kena tunggu habis segala assignment, presentation + mak nenek exam baru tenang nak menulis. Kena juga pastikan segala kerja dekat office selesai baru boleh membebel sesambil recall balik apa info penting untuk dimuatkan dalam setiap entry. 

Sebelum tu Nufa nak bagi tau, percutian kali ni lebih tertumpu kepada daerah yang bernama KUNDASANG. Walaupun begitu, kami sempat juga la bermalam 1 hari di Kota Kinabalu. Apa nak buat, tiket promo punya pasal - flight malam pun kami redah. So here we go - Nufa buat banyak bahagian untuk entry Sabah ni sbb nak share million thousand pictures kat sana. Poyo lagik!!
Ahahaha...



Keep flying with MAS - dengan harapan dapat la jumpa pilot yang hensem :-D








~ Sampai jugak Encik Kapalterbang ni ~



Kami sampai KK hampir pukul 11 malam sebab flight delay 1 jam. Bila dah delay tu masing-masing pun tunjuk muka penat. Mata hanya nampak bilik hotel je. Tak sempat nak bergambar dekat Airport KK. Tapi sekadar info - dekat KK ni ada 2 airport tau. 1 untuk low cost carrier (Terminal 2), 1 lagi untuk airline mcm MAS ni (Terminal 1). Tapi jarak antara 2 airport ni sebenarnya takde la jauh sangat. Walaupun begitu jangan memandai nak menapak pula.  Basah ketiak nanti!


Kota Kinabalu International Airport (Terminal 1) ni besar & luas, terletak berdekatan dengan Tanjung Aru.  Turun saja dari flight, kena berjalan agak jauh untuk ke kaunter passport. Pergi Sabah guna passport ke?? Untuk warga semenanjung tak perlu la kan tetapi tetap juga kena pergi ke kaunter tersebut untuk ambil pas lawatan selama berada di Sabah. Sepanjang jalan ke kaunter tu, ada disediakan toilet untuk kegunaan penumpang. Jadi jangan risau ye acik-acik.. Hehehe. Lagi satu, pas lawatan yang pihak imigresen beri tu sila simpan dan jangan hilangkan. Masa balik nanti kena tunjukkan semula pas tersebut sebelum naik flight. Kalau hilang? - Agaknya kena duduk terus la kot kat Sabah yang osem tuu. Lulz!


HOTEL 63 KOTA KINABALU

Cantik tak hotel ni uols?? Hehehe..

Sebenarnya kan Nufa agak stress mencari hotel berdekatan Gaya Street ni. Hotel banyak, macam-macam pilihan ada tetapi hotel yang boleh accommodate 4 orang jelitawan dari semenanjung ni (bluwekk!!) sangat la susah nak jumpa. Susah la jugak sebab kami ada budget untuk setiap hotel. Konsepnya, selagi boleh budget & selesa kenapa tidak. Gitteww..  

Hotel 63 ni berharga RM300 untuk satu malam. Ini antara hotel yang mampu menempatkan 4 orang sebilik yang terletak di Gaya Street. Bilik memang luas & selesa. Kemudahan pun baik, cuma ada beberapa perkara yang Nufa nak highlight dekat sini. 


1) Toilet dekat hotel ini ada masalah air bertakung. Masa mula masuk, keadaan amat la bersih tetapi kemudiannya - hmm.. Kami ambil keputusan untuk tidak komplen apa-apa kepada pihak management sebab memikirkan tidur hanya untuk 1 malam saja. 1 malam pun mahal jugak ye #nanges


2) Hotel ni tidak mempunyai restaurant ye uols. Maknanye tiada breakfast untuk kita. Kalau breakfast pun takde, dinner apa tah lagi. Tapi yang bagusnya lokasi hotel ini sendiri dikelilingi oleh banyak pilihan kedai makan. So tak perlu risau. Rasa lapar - capai purse turun cari kedai makan dekat bawah. Tapi hati-hati, dekat pekan KK ni pilihan kedai makan Muslim tak banyak. Jangan tersalah masuk kedai makan tau. Jangan risau KFC tetap ada :-p


3) Parking - hampir kesemua hotel yang terletak berdekatan Gaya Street ini tidak menyediakan ruang parking yang mencukupi untuk tetamu. Oleh kerana trip kali ini kami menggunakan khidmat agent maka terselamatlah kami dari masalah parking yang tak cukup tempat.







Kawasan Koridor Hotel




Sabah Tourism Board terletak berhadapan dengan Hotel 63










PASAR TAMU / PASAR GAYA




Juling biji mata

Gigih bershopping



Bagusnya menginap di hotel yang terletak sekitar Gaya Street ni adalah untuk memudahkan kita semua bershopping di Pasar Tamu/Pasar Gaya pada hari minggu. Itu tujuan asalnye pun untuk bersusah payah mencari hotel di Gaya Street ini. Hehehe... Pasar Tamu ini mula beroperasi dari awal pagi sehingga tengahari. Tak pasti bermula pada pukul berapa sebab 6 pagi di Sabah da terang-benderang macam pukul 8 pagi di KL. Waktu solat di Sabah pun lebih awal dari semenanjung ye uols.

Jarak Hotel 63 ni  dari Pasar Tamu hanya 5 minit berjalan kaki saja. Best kan? Keluar je hotel terus nampak Pasar Tamu yang happening tu. Pelbagai barangan terdapat di Pasar Tamu seperti baju, makanan, souvenir, mutiara etc. Kucing pun ada orang jual kat pasar tu tau, sedih je tengok :-(  

Harga kat Pasar Tamu ni jauh lebih murah daripada Pasar Fillipina tu ye. Cuma, Pasar Tamu ini dibuka pada hari Ahad saja. Jadi kalau kita datang ke KK  pada hari2 biasa, sila la bershopping di Pasar Filipina tu. 




Sekitar Gaya Street









PASAR FILIPINA


Apa yang menarik dekat Pasar Filipina ni? Selain daripada deretan kedai kraftangan yang banyak terdapat dekat sini, terdapat juga pelbagai pilihan kedai makanan laut yang dikatakan super delicious. Cumanya waktu kami kesana kedai seafood tu semua belum beroperasi lagi. Dah namanya pun masih awal pagi kan. Sedih plak rasa hati. Adekah Nufa perlu repeat trip ke KK in future? Hehehe.. #alasansangat 






Untuk info - pilihan mutiara lebih banyak dekat Pasar Filipina. Mutiara air tawar, mutiara air masin, warna putih susu, warna kelabu, design baru, design lama, brooch, cincin, rantai.. macam2 la. Kita cuma perlu sediakan duit aje & istighfar banyak2 supaya tidak terlebih borong bila masuk ke sini. Memang rambang mata uols.


Satu lagi yang best dekat Pasar Filipina ini adalah pilihan makanan kering/kuih muih/udang kering/ terubuk ikan masin etc yang dibungkus dalam pelbagai size. Ini memudahkan kita untuk membuat pilihan size mana yang kita ingin beri sebagai cenderahati & size yg besar tu pula untuk kita makan se-family :-D. Barangan ni pula akan diletakkan di dalam kotak & diikat cantik dan kemas. Tempat lain Nufa tak jumpa service ni tau. So barang-barang yang kita nak bawa balik tu nanti takdela nampak serabut sangat kan.




Tulis nama dekat kotak, nanti tertukar pulak dalam cargo 





Nampak tak kuih cincin di situ?


Nufa nak share sedikit tips dekat sini. Kalau kita menginap disekitar Gaya Street, untuk ke Pasar Filipina ni elokla kita berjalan kaki saja. Tambang teksi ke sini adalah RM15 - harga ni tak boleh negotiate ye kawan2. Padahal jarak takde la jauh mana pun. Mahal giler teksi kat sini.

Lagi satu, sila la tawar-menawar harga udang kering/barangan yang dijual di sana. Tawar separuh harga tau. Sebab untuk pelancong dari semenanjung ni pun mereka letak harga yang mahal. Tawar je - sure mereka akan kata

Boleh bah kalau ko!! Ahahahaha..

Ok, tamat perjalan 1 hari 1 malam di KK. Jom kita ke kundasang pula selepas ini. Daaa..





Related link |

Kota Kinabalu Part 3






Comments

Liyana Rosli said…
Nak tanya la.. klu ada hutang dgn ptptn boleh naik flight x?? Ke xboleh??
NufaDeeLa said…
Kalau hutang tu tak pernah dibayar rasanya macam x bleh naik flight. Better cek dgn ptptn dulu, takut tersangkut kat airport nanti.
Riko Adryansyah said…
Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person :
RIKO ADRYANSYAH

Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com

Wassalam
Ibnu said…
Boleh check kat immigration punya web. Tp kalau domestic takde masalah
Unknown said…
Assalamualaikum...

Kami menyediakan perkhidmatan sewa kereta dan homestay di Kota Kinabalu pada harga paling murah

1. Viva RM90
2. Myvi RM120
3 Saga RM120
4. Alza RM140
5. Exora RM150
6. Avanza RM170
7. Vios RM180
8. Urvan RM230

Homestay RM100.00 semalam

Hubungi sy Raziman utk pertanyaan lanjut 0129600702
0129600702 (Whatsapp)
Anonymous said…
Hii Nak tanya sebelum kita nak ke airport nak ke Sabah?? Boleh tak bagitahu dokumen apa yang kena bawa?? Dan mana nak dapat??
NufaDeeLa said…
Nak pergi Sabah dari mana? Nufa ke Sabah dari Semenanjung Malaysia - KL. Cuma perlu bawak IC aje, passport tak perlu bawa. Nanti dekat airport KK pihak imi akan bg satu slip, slip tu kena simpan dan beri semula waktu nak balik/keluar dari KK airport. Lain-lain document penting tu takde. Tapi print la awal-awal hotel comfirmation, travel insurance (kalau ambil) & details agent kat sana (kalau ambil pakej dari agent)
terima kasih Nufa Deela atas informasi yg diberikan. sgt2 berguna.
iedi said…
Hi nak tanya, kalau pergi sabah kene guna ic yang baru tu ke? ((Ic dua gmbr tu)) Kalau still pakai ic yang lama?
NufaDeeLa said…
Nufa mmg pakai IC yg baru sbb itu latest IC yg Nufa ada :-)
Anonymous said…
Good information. Lucky me I came across your website by chance
(stumbleupon). I've bookmarked it for later!

Popular posts from this blog

JOM MELAKA!! ~ Percutian 3D2N

Uolss, kenal tak dengan red building ni? kalau tak kenal memang durhaka la namanye tu! Seperti yang dijanjikan, entry kali ni Nufa akan share pengalaman bercuti di Bandar Hilir, Melaka. Sekitar Bandar Hilir ni banyak sangat tempat menarik. Tapi Nufa tak jejak semua tempat pun sebabnya Bandar Hilir ni panas yee.. Iols kan fefeeling puteri lilin. Bila cuaca semakin panas terus menapak balik ke hotel. Kuikuikui!! Ok, dekat bawah ni Nufa senaraikan antara tempat menarik yang sempat Nufa pergi. 1. Melaka River Cruise Akhirnya, dapat jugak naik cruise Sabar itu penting Row row row the boat - hiks! Plan asalnya adalah untuk menaiki River Cruise pada waktu malam. Tiket kami dah beli awal-awal sebab nak mengelakkan que yang panjang. Tapi sudahnya naik cruise ni pada waktu petang sebelum Maghrib. Takpe la, dapat juga menikmati panorama waktu malam sewaktu cruise membuat pusingan terakhir. Pemandangan waktu malam di sepanjang

KUNDASANG & KOTA KINABALU #SABAH YANG OSEM! ~ Final Part

Dalam entry kali ni Nufa akan kongsikan antara tempat-tempat yang sempat kami lawati selama 4 Hari 3 Malam di Sabah. Entry ini juga merupakan final part percutian kami. Sebenarnya banyak tempat menarik yang terdapat di Sabah, 4 hari tu tak sempat nak cover semua pun. Mana yang sempat kami singgah akan dikongsikan dalam entry ini ye. Oleh kerana percutian kali ini menggunakan khidmat Agent di sana, apa yang diperlukan adalah senarai tempat yang kami ingin pergi sahaja. Masa pula fleksibel & tidak fix sangat dengan aturcara yang kita dah rangka sendiri. Boleh la dikatakan trip ini ala2 Free & Easy camtu. Rumah terbalik ni kami singgah semasa dalam perjalanan ke Kundasang. Ada di antara blogger yang mengatakan tak rugi kalau tak pergi pun. Tapi mek da terbang beribu batu nak ke Sabah ni uols - harus la nak jejak juga kan. So kami pun decide untuk tengok apa yang menariknya kat rumah terbalik ni. Semuanya pun terbalik. Dari  susunan perabotnya,